Midtjysk verdensnyhed: LMO præsenterer ny banebrydende forsøgsmaskine

Midtjysk verdensnyhed: LMO præsenterer ny banebrydende forsøgsmaskine

25-01-2019

En ny forsøgssprøjte er et kvantespring for branchen og byder på robotteknologi i verdensklasse. Sprøjten er den allerførste af sin slags og er særligt udviklet til LMO’s behov.

Tankerne om en portalsprøjte til forsøg havde været tilstede i næsten 10 år hos Peter Porse, teamleder for LMO’s forsøgsafdeling. Og nu – godt halvandet år efter, at de første konkrete tanker og tegninger blev nedfældet - står den ypperste teknik inden for planteforsøg nu klar.

Den to tons store forsøgssprøjte, som er den allerførste af sin slags i verden, er særligt udviklet til LMO’s behov i forhold til at sprøjte forsøgsparceller.

”Den er helt unik. Der er blevet speciallavet flere dele, og rigtig mange ting er blevet modificeret, så den lever op til de krav, vi har haft”, fortæller Peter Porse, teamleder for LMO’s forsøgsafdeling.

Et kvantespring i branchen

Den nye forsøgssprøjte skal være afløser for de såkaldte cykelsprøjter, som har været den manuelle sprøjte, man har brugt i forsøgene siden 1980’erne, og som ikke har ændret sig siden. Den består basalt set af en sprøjtebom i miniformat med dertilhørende beholder, som er svejset fast på en ramme med et cykelhjul for enden, deraf navnet.

Med cykelsprøjten går den forsøgsansvarlige over hver enkelt parcel med den lille cykel foran sig, mens den sprøjter en specifik mængde og type plantebeskyttelsesmiddel ud på den enkelte forsøgsparcel.

Derefter går den forsøgsansvarlige tilbage til bilen, hvor der skiftes plantebeskyttelsesmiddel, fyldes vand på med en vandslange og ændres på bomindstillingen, før der igen traskes ud blandt parcellerne.

LMO’s nye forsøgssprøjte er derimod fuldautomatisk på så godt som alle måder. Den er så godt som fuldstændig computerstyret og kan ved hjælp af avanceret teknik selv rense kemibeholderne, påfylde vand, køre blandt parcellerne og ikke mindst sprøjte.

Hver gang hjulene drejer en omgang, måler avanceret GPS-teknik 1.000 gange for at sikre, at den kører snorlige – hvis et bump på vejen har gjort, at den har ændret kurs en enkelt grad, sørger computeren selv for at rette op. 

”Det her er virkelig et kvantespring, og vi er nu lysår foran sprøjtecyklen. Man kan sige, at vi har sprunget bilen over og er gået direkte fra cyklen til robotten”, fortæller Peter Lundquist.

10 gange så meget teknik

Hvor selve bommen på cykelsprøjten ligger omkring lårhøjden på en voksen mand og kan løftes op i hovedhøjde, kan den nye forsøgssprøjte løfte sig mere end 2,2 meter over jorden og køres ud til mere end 3 meter i bredden.

Derudover tager den intet mindre end 10 forskellige bomme og sprøjteindstillinger samt 10 typer plantebeskyttelsesmiddel med på én og samme gang. Det betyder, at den på papiret vil kunne klare 10 gange så meget på samme tid som en enkelt cykelsprøjte.

”Transporttiden frem og tilbage mellem markerne og påfyldning er jo det samme som på cyklen, men det vil betyde, at vi kan behandle tre gange så mange parceller på den samme tid alene ved at bruge maskinen frem for cyklerne”, fortæller Peter Porse.

Sprøjter 5.000 parceller

Og tiden er en vigtig faktor, når man sprøjter forsøgsparceller. LMO foretager alene omkring 5.000 sprøjtninger fordelt på godt 2.000 parceller årligt. Og hvis vinden har været for kraftig i løbet af dagen, har det været nødvendigt at stå op midt om natten for at undgå afdrift.

”Vi har fået monteret vindfang bag på maskinen, så vi reelt kan sprøjte ved syv meter i sekundet, uden at det gør noget. Det er meget unikt i forhold til den nuværende cykelsprøjte”, siger Peter Porse.

Hydraulik fra top til bund

Forsøgssprøjten er fuldt udstyret med noget af det mest banebrydende højpræcisionsteknik, der er på markedet, og langt størstedelen af maskinen er computerstyret.

Foruden en så godt som fuldautomatisk drift, der sikrer, at den kan køre og sprøjte uden menneskelig indblanding, så styres langt størstedelen ved hjælp af hydraulik.

Fordi forsøgsparceller som bekendt er meget små og lagt meget tæt, har det været nødvendigt at sætte hjulene op således, at de kan dreje fuldstændig uafhængigt at hinanden ved hjælp af hydraulik.

”Det betyder reelt set, at den kan vende på en to-krone uden de store problemer. Det gør, at vi slipper for at skulle lave flerpunktsvendinger ude i marken”.

Til næste år er det planen, at maskinen skal vises frem for fagfolk inden for forsøgsverdenen på en stor tysk messe.

For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Porse, Teamleder for LMO's forsøgsafdeling
Telefon: 2051 7739
Email: ppj@lmo.dk

Seneste nyheder

Top